Wednesday 14 February 2018

Perkampungan Menara Gading Pulau Pinang '18


Kerana Ukhwah Kita Bersama







Asalamualaikum dan Selamat Petang,



      Hari ini saya nak menceritakan tentang pengalaman menyertai Perkampungan Menara Gading Pulau Pinang ( PMGPP ). Pertama sekali semamsa diberitahu untuk menyertai kem tersebut memang tak mau pergi yala rasa hurmm bosan la lepastu selepas dipujuk oleh rakan sekelas untuk menyertai saya ok la jom laa memang rasa tak rugi untuk menyertai kem tersebut kerana kem tersebut sedangkan berbayar kami yang geng-geng ILP Perai yang menyertai ditaja oleh pihak Institut sedangkan peserta-peserta yang lain hadir kem tersebut dengan membayar walaupun membayar mereka tetap berebut-rebut juga untuk mneyertai kem tersebut.Kem tersebut diadakn di Kompleks Rakan Muda Jawi bertarikh 26 - 28 Januari 2018 disertai oleh 10 orang pelajar ILP dan 1 orang Pensyarah pembingbing. 
    
     Pada hari jumaat petang 26 Januari kami semua bertolak ke Kompleks Rakan Muda Jawi dan setelah sampai kesana kami semua memang rasa lain daripada yang kerana peserta yang menyertai dari kalangan pelajar lepasan SPM, STAM, Matrikulasi dan ILP Perai. Dan fasilititator yang terlibat adalah terdiri dari kalangan pelajar-pelajar Universti contohnya UKM, USIM, UIA,UNIMAS dan sebagainya. Kami semua memang mula- mula rasa rendah diri sebab kami dari kalangan pelajar yang biasa-biasa saja.





    Pada sebelah malam,kak fasi membahagi kumpulan dan saya memdapat kumpulan ke-2 dan memang rasa sedih lonely la pulak sebab geng-geng ILP yang lain semua berpasangan dalam kumpulan so hurmm jala. Mula-mula duduk dalam kumpulan tu memang rasa janggal yalakan semua pandai-pandai kita ja bawah sikit so selepas berkenalan dengan semua ahli serius cakap dari ahli kumpulan hingga fasilitator semua best dan sporting memang boleh masuk sekepala degan kami semua. selepas berkenalan semua kami kumpulan 2 diberi tugas untuk mencari nama , logo dan cheer kumpulan, perbincangan bermula dan kami semua berpakat untuk memilih kumpulan iaitu UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA (UKM) haha kesian abang Haziq fasi kumpulan kami dia dok kami pilh nama kumpulan UNIMAS sempena U dia tapi kami semua ikut cadangan kak Nora.Dan selepas itu kami membahagi tugas kumpulan melukis logo dan mencipta cheer. Kami memilih cheer " Capati Roti Canai , Cicah Dengan Susu , Jom Sorak Ramai-ramai UKM NO 1 
Trademark kami ialah Sang Harimau Aumm
    



                            LOGO KUMPULAN UKM 



                                                       Video Cheer Kumpulan UKM



           Pada makan malam, kami semua kena dalam kumpulan sekali makan dan yang paling mula- mula bila dengar kami kena suap makan kepada rakan-rakan kumpulan disekeliling kita. Tu arahan dari Abang Umar Mukhtar Alrupawani so kami pon ikut la. 


                                                        Naim Amir dan Badrul Naim



                              Abang Haziq dengan Naim Amir ( Ketua Kumpulan UKM )


Haha mula-mula rasa janggal selepas kami makin lama makin rapat antara satu sama lain sebab selalu bersama.

      Pada hari kedua, kami diberi tugasan untuk membina menara yang kukuh dan tinggi.. Dan bersatu padu dan bekerjasama untuk membina menara yang menepati kehendak para faisilitator. 


                                                             Menara pa pon tak tahu


Dan dengar cerita abang Haziq bawa balik kerumah untuk simpan menara untuk buat kenangan.
seterusnya, petang tu kami kena treasure hunt dan setiap check point kena tangkap gambar sebagai bukti.Dan kumpulan UKM mendapat tempat kedua walaupun tapi memang best. aktivit yang dijalankan. 



  Dan hari kami membentuk kumpulan dengan gabungan ILP dan Matrik untuk Plan Of Action In Sha Allah nanti kami akan mengada Family Day di Pantai Batu Feringghi.. Itulah adalah serba sedikit pengalaman saya di PMGPP. In sha Allah kalau ada masa dan ruang saya akan lagi mengupdate blog ini lagi.




Sekian , Aslamulaikum Bhai...






No comments:

Post a Comment